ZAVEZA ZA BOJ PROTI KORUPCIJI

Transparency International Slovenia (TI Slovenia) je pred volitvami v Državni zbor (DZ) pozval kandidate in stranke k podpisu Zaveze za boj proti korupciji, katere namen je spodbujanje transparentnosti, odgovornosti in integritete v javnih ustanovah, pri izvajanju politik in sprejemanju zakonodaje.

S podpisom so se kandidati za poslance in poslanke in/ali politične stranke zavezali, da bodo v prihodnjem sklicu slovenskega parlamenta delovali v sodelovanju s civilno družbo in z ostalimi relevantnimi deležniki za izpolnitev vsaj treh ciljev na poti proti dvigu transparentnosti in integritete:

  • Državni zbor bo sprejel etični kodeks, ki ga bodo pripravili poslanci na podlagi mednarodnih standardov.
  • Pregledna, kakovostna in ekonomična zakonodaja. Zagotavljanje transparentnosti sprejemanja zakonodajnih predpisov skozi vestno in dosledno poročanje lobističnih stikih.
  • Visoka raven integritete, finančne transparentnosti in odgovornosti v javni porabi. Republika Slovenija bo spodbujala večjo integriteto in transparentnost v javni porabi, predvsem na področju javnih naročil.

ETIČNI KODEKS

Etični kodeks za poslance Državnega zbora je sprejemalo že več sklicev, a neuspešno, kljub opozorilom nekaterih organizacij domačih in tujih organizacij (KPK, GRECO). Konec leta 2014 je poslanska skupina ZaAB (v imenu stranke je Zavezo podpisala njena predsednica) v proceduro že vložila svoj predlog kodeksa, a je TI Slovenia v razgovoru z drugimi poslanskimi skupinami ugotovil velika razhajanja in majhno podporo obstoječemu predlogu. Ob tem dejstvu je TI Slovenia na vse poslanske skupine in predsednika DZ decembra 2014 naslovil dopis, kjer je predlagal ustavitev obstoječega postopka ter uskladitev stališč vseh poslanskih skupin pod vodstvom predsednika. S tem se je večina skupin strinjala, obstoječi predlog pa je bil umaknjen iz procedure. Od takrat DZ še ni oblikoval enotnega predloga, medijski zapisi pa kažejo, da bo konsenz med skupinami težko doseči, usklajevanje, ki ga vodi predsednik DZ, pa je obstalo na mrtvi točki. TI Slovenia je v septembru 2015 še enkrat pozval predsednika DZ k oblikovanju enotnega predloga.

LOBIRANJE

Raziskava Lobiranje v Sloveniji je pokazala mnoge pomanjkljivosti v sistemu beleženja lobističnih stikov. V praksi se kaže, da mnogo stikov ostane skritih pred javnostjo, saj lobiranci o njih ne poročajo, kot to od njih zahteva zakonodaja, ki pa tudi omogoča nekatere sive cone. Statistika sicer kaže, da se število poročanih stikov vsako leto povečuje, kar kaže na dvig kulture lobiranja. Poslanci bodo v jeseni imeli možnost vplivati tudi na zakonodajni okvir lobiranja, ki je potreben prenove, saj bo Državni zbor obravnaval predlog sprememb Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije. TI Slovenia je vladi že poslal svoj predlog sprememb.

JAVNA NAROČILA

Kljub nekaterim dobrim premikom, kot je razširitev objavljenih informacij na portalu javnih naročil, ostaja področje javnega naročanja v Sloveniji področje z največ korupcijskimi tveganji. Pri javnem naročanju se po nekaterih ocenah izgubi lahko tudi tretjina denarja. TI Slovenia je ministrstvom v letu 2015 predstavljal Pakte integritete, mehanizem za civilni nadzor v javnih naročilih, ter jih spodbujal k uvedbi Paktov pri porabi EU sredstev. Za tovrstno uvedbo je Evropska komisija razpisala sredstva, za prijavo pa sta se odločili le dve ministrstvi. Poslanci bi morali biti zgled pri porabi javnih sredstev in umestiti politične stranke na seznam zavezancev po Zakonu o dostopu do informacij javnega značaja, saj trenutna ureditev omogoča netransparentno porabo proračunskih sredstev.

STATISTIČNI PODATKI ZA ZAVEZE

Zavezane poslanske skupine

  • Poslanska skupina Stranke modernega centra (SMC)
  • Poslanska skupina Demokratične stranke upokojencev Slovenije (DeSUS)
  • Poslanska skupina Socialnih demokratov (SD)
  • Poslanska skupina Združena levica (ZL)
  • Poslanska skupina Nove Slovenije - krščanskih demokratov (NSi)
  • Poslanska skupina nepovezanih poslancev (NP)

Zavezani poslanci